www.adhdnetwerk.nl > Nieuws en agenda > Nieuwsberichten
VRAAGBAAK VAN DE MAAND
STEL EEN VRAAG AAN ...

Derk Birnie - vice-voorzitter (kinderen/jeugd)
Miriam Wauters (volwassenen)
Sanne Vink (psycholoog)
COLUMN - ADHD + CONCENTRATIE = PROBLEEM

door: Suzan Otten-Pablos

 

“Mama, wil jij mij overhoren?”, vraagt dochter. “Natuurlijk. Welke vakken zijn het vandaag?”, vraag ik. “Nederlands en natuurkunde.” Net als de dagen ervoor, pakken we de boeken er weer bij. Bij mijn eerste vraag zegt dochter: “dit weet ik echt niet.” Maar ook de tweede, derde en vierde vraag kan dochter niet beantwoorden. Ze kent het niet.

 

Mijn gedachten gaan naar mijn eigen schooltijd. Op de basisschool was ik vooral een druk kind. Voordat ik het wist, had ik er al weer iets uitgeflapt. Niet eerst denken en dan doen. Nee, bij mij gingen de dingen andersom. En ik had ook concentratieproblemen. Het lukte me meestal gewoon niet om mijn koppie erbij te houden.

 

Op de middelbare school was ik vooral een dromer. Tijdens de lessen deed ik alsof ik aan het opletten was en aandachtig luisterde. Maar de werkelijkheid was dat ik er helemaal niets van meekreeg. Dat kwam doordat ik het allemaal totaal niet interessant vond. De manier van onderwijs kon mij echt totaal niet boeien. Thuis zette deze trend zich voort. Huiswerk maken was een ramp. Met mijn boeken zat ik op mijn bed, maar mijn gedachten gingen alle kanten op. En die gedachten gingen absoluut niet over de stof of over school.

 

Dochter lijkt hierin op mij. Als ik haar vraag of ze het op school allemaal wel kan volgen, zegt ze: “ik kijk liever uit het raam.” Haar schriften staan vol met tekeningen. “Mooi hè? Die maak ik allemaal onder de les. ”Haar handen zitten, als ze thuiskomt, regelmatig onder de inkt en het zit soms ook in haar kleren. Volgens dochter hoort dat erbij. “Ik moet toch iets doen om de tijd goed door te komen?”

 

Ook het maken van huiswerk gaat dochter niet makkelijk af. Als ze uit school komt, probeert ze de ellende zo lang mogelijk uit te stellen. Nog even dit doen en nog even dat. En op haar kamertje zit ze er net zo bij als ik vroeger deed. Ze staart naar haar boeken, maar ondertussen is ze met hele andere dingen bezig. School boeit haar niet. Er zijn veel leukere en interessantere dingen dan dat.

 

Terug naar Nederlands en Natuurkunde. Dochter zit nu in de toets-week en zal er toch wat van moeten maken met de cijfers. Maar het is de meest beroerde leerweek ooit en het lijkt of ze het een beetje heeft opgegeven. “Het heeft zeker voordelen als ik blijf zitten. Het is dan namelijk veel makkelijker om te leren, omdat je alles al een keer hebt gehad.” Oh help! Was er maar een pilletje die niet alleen de scherpe randjes eraf haalt, maar haar ook echt goed kan laten concentreren.

 

Zelf ben ik uiteindelijk op mijn pootjes terecht gekomen. Toen ik op het HBO zat, vond ik studeren eindelijk leuk. Dit vakgebied was interessant en daar wilde ik alles over weten. Waarschijnlijk zal het ook zo bij dochter gaan. De komende jaren zullen een worsteling zijn als het gaat om de concentratie. Pas als iemand met ADHD iets echt leuk vindt, wordt ervoor gegaan. Het duurt dus nog een tijd, maar uiteindelijk komt het allemaal goed.



COLUMN
COLUMN

SITEMAP   COLOFON   DISCLAIMER