www.adhdnetwerk.nl > Nieuws en agenda > Nieuwsberichten
VRAAGBAAK VAN DE MAAND
STEL EEN VRAAG AAN ...

Derk Birnie - vice-voorzitter (kinderen/jeugd)
Els van den Ban - voorzitter (volwassenen)
Sanne Vink (psycholoog)
ADHD EN HET EFFECT VAN DE MAAND VAN INSCHRIJVING OP SCHOOL

Attention Deficit-Hyperactivity Disorder and month of school enrollment

Timothy J. Layton, Ph.D., Michael L. Barnett, M.D., Tanner R. Hicks, B.S., and Anupam B. Jena, M.D., Ph.D.

N Engl J Med 2018; 379:2122-2130, november 2018


In The New England Journal of Medicine verscheen een interessant artikel dat onderzocht of  de leeftijd waarop je start met de basisschool van invloed is op het stellen van de diagnose ADHD en de behandeling hiervan.

Als je in bepaalde staten van Amerika voor 1 september 5 jaar wordt mag je in dat jaar al naar de basisschool. Alle kinderen die na 1 september 5 jaar worden moeten nog een jaar wachten.


Ze onderzochten in de studie gegevens van 407.846 kinderen verkregen uit een grote database van een verzekeringsmaatschappij. De resultaten laten zien dat kinderen geboren in de maand augustus (de jongste groep) vergeleken met kinderen geboren in de maand september (de oudste groep) vaker de diagnose ADHD kregen en ook hiervoor behandeld werden. Deze verschillen werden niet in de andere maanden van het jaar waargenomen.


De auteurs geven aan dat de resultaten suggereren dat de leeftijd van de kinderen vergeleken met die van hun klasgenoten van invloed kan zijn op het verkrijgen van een diagnose en behandeling ADHD. Door de jonge leeftijd zou een kind meer moeite kunnen hebben om langere tijd stil te zitten en te concentreren.


Een van de  beperkingen van deze studie is dat vanuit deze database niet kan worden gecheckt of de diagnoses terecht werden gesteld. Er zijn echter wel eerder studies verschenen die dezelfde hypothese ondersteunde dat de schoolsetting de waarschijnlijkheid van het stellen van de diagnose ADHD kan beïnvloeden.


Carien Smeets,

april 2019



COLUMN
COLUMN

SITEMAP   COLOFON   DISCLAIMER