www.adhdnetwerk.nl > Column > Column archief
VRAAGBAAK VAN DE MAAND
STEL EEN VRAAG AAN ...

Dinemarie Teunissen (kinderen/jeugd)
Nannet Buitelaar - secretaris (volwassenen)
Sanne Vink (psycholoog)
WINTERDIP

Door: Suzan Otten-Pablos

 

Ieder jaar als de blaadjes van de bomen vallen, de eerste sneeuwvlokjes neerdwarrelen en de dagen korter worden voel ik me minder enthousiast worden. Het is koud, nat en donker en dat maakt me absoluut niet blij. Samen met nog wat andere symptomen is er officieel sprake van een winterdip.

 

Een winterdip is een milde vorm van een depressie. Mensen met ADHD hebben er vaak last van. Het wordt veroorzaakt door een tekort aan zonlicht. Dit gooit de biologische klok in de war, waardoor je hersenen stofjes aanmaken die je prikkelbaar maken. Hierdoor gaat alles moeilijker en voel je je down. Je bent voortdurend somber en moe en ondanks extra slaap voel je je niet uitgerust. Ook heb je minder behoefte aan sociale contacten.

 

Met een beetje pech - ik heb hier gelukkig geen last van - heb je meer trek in zoetigheid en koolhydraten, zoals bijvoorbeeld chocola, chips, stamppot en alcohol. Hierdoor neemt je gewicht in de winter soms met wel vijf kilo toe. Dat is veel en hier wordt je natuurlijk weer niet echt vrolijk van. Het is een soort vicieuze cirkel, je verliest de interesse in de dingen om je heen.  

 

Je kunt proberen om een winterdip te voorkomen door niet toe te geven aan de behoefte om extra te slapen. Als je je aan een vast slaapritme houdt raakt je biologische klok het minste in de war. Ga daarbij zoveel mogelijk naar buiten om de extra UV-straaltjes mee te pakken. Door te sporten zorg je ervoor dat er endorfine vrijkomt. Hierdoor voel je je lekkerder. Gezond eten, dus veel vitamines en mineralen, zorgen ervoor dat je je beter voelt. Plan verder leuke dingen in. Hierdoor blijf je actief en vrolijk.

 

Helaas helpen de bovenstaande maatregelen niet altijd en kom je soms toch in een winterdip terecht. In dat geval moet je het hebben van veel licht. Dit kan in de vorm van lichttherapie waarbij je regelmatig wordt blootgesteld aan fel licht. Er wordt doorgaans wit licht met zo’n 10.000 lux gebruikt. Lichttherapie verlaagt de concentratie melatonine in het bloed. Hierdoor wordt de behoefte om te slapen minder en kun je veel beter functioneren.

 

Omdat een winterdip een vorm van depressiviteit is kunnen medicijnen in bepaalde gevallen ook helpen. Je moet hierbij denken aan anti-depressiva. De werking van medicijnen is bij een seizoensdepressie wetenschappelijk onderzocht. Er kan ook gesprekstherapie worden ingezet om de winterdip te lijf te gaan. Tevens kan een vakantie naar een zonnig oord helpen om je in de wintermaanden minder depressief te voelen.

 

Ondanks dat ik graag op vakantie zou willen gaan kies ik voor een behandeling met licht. Mijn energielamp haal ik daarom maar van de stoffige zolder. En terwijl ik voor de lamp zit zal ik denken aan de blaadjes die weer aan de bomen komen, de langere dagen en de zomerzon. Aan wijntjes drinken op het terras. Dit vooruitzicht maakt me gelukkig, want het leven in de zomer is nu eenmaal stukken leuker.

 

09/02/2015



ADHD NETWERK BESTUUR
Els van den Ban - voorzitter Derk Birnie - vice-voorzitter Nannet Buitelaar - secretaris Sanne Vink - penningmeester
Dinemarie Teunissen Miriam Wauters Denise Bijlenga Carien Smeets

SITEMAP   COLOFON   DISCLAIMER