www.adhdnetwerk.nl > Column > Column archief
VRAAGBAAK VAN DE MAAND
STEL EEN VRAAG AAN ...

Dinemarie Teunissen (kinderen/jeugd)
Nannet Buitelaar - secretaris (volwassenen)
Sanne Vink (psycholoog)
TOETSWEEK

door: Suzan Otten-Pablos

 

"Mama, waarover gaat je column deze keer?", vraagt dochterlief. Het eerste wat me te binnenschiet is: over de toetsweek schrijven die vandaag is begonnen. "Dan kan ik het hebben over je 'goede' concentratie en je 'goede' planning." Dochter kijkt me aan en zegt: "maar dat heb ik helemaal niet!"

 

"Maak jij je bureau wel eens schoon? Als ik met de lamp schijn zie ik allemaal stofdeeltjes." Dochter heeft mijn computer ingepikt om een powerpoint voor het vak Nederlands te bekijken, maar ze is duidelijk afgeleid. Wat ik hoor is een boel gezucht, gekreun en getik met de vingers. Ze is van alles aan het doen, behalve leren. "Want", zo zegt ze, "het is saaaaai."

 

Het valt ook niet mee om met ADHD je toetsweek door te komen. En er hangt ook wel iets van af. Ze staat voor wiskunde een 3. Eigenlijk blijf je, op deze school, dan automatisch zitten. Maar omdat de oorzaak gezocht kan worden in haar dyscalculie is ze een bespreekgeval en staat ze op de agenda tijdens de rapportvergadering. De rest van de cijfers van dochter moeten dus gewoon goed blijven. Dan gaat ze hopelijk over.

 

Als ik haar zo zie ploeteren moet ik vaak aan vroeger denken. Uren kon ik turen in een boek, maar ik nam totaal niks op. Het kwam gewoon echt niet bij me binnen. Wat ik ook probeerde, het hielp allemaal niet. Er waren altijd interessantere zaken dan leren. Dat heeft dochter ook. Als ze boven huiswerk maakt - haar kamer is een puinzooi - heeft ze altijd de televisie aan. En het liefste ook haar iPad en haar mobiele telefoon.

 

De concentratie is dus een groot probleem. Het lukt dochter gewoonweg niet om haar aandacht ergens langere tijd bij te houden. Van elk klein dingetje raakt ze in de war. Dan flitsen haar gedachten alle kanten op. Maar dat is het niet alleen. Ook haar planningsvaardigheden zijn nauwelijks ontwikkeld en dat is knap lastig.

 

Iedere dag één of twee toetsen. Ga er maar aan staan! Het zijn geen simpele overhoringen, maar serieuze proefwerken. Ze moet echt ontzettend veel leren. Het handigste is dus om de verschillende vakken goed en strak te plannen en op tijd te beginnen. Dat doen haar klasgenootjes ook. Maar bij dochter schort het hier aan. Niks concentratie en niks planning. Deze week is ze het overzicht totaal kwijt.

 

Natuurlijk help ik dochter waar ik kan. We proberen samen het nodige te structureren en wat orde in de chaos te vinden. En ik overhoor haar eindeloos. We houden deze week ook extra rekening met haar medicatie. Dat moet wel. Ze krijgt nu niet één, maar twee keer per dag Concerta. Hierdoor slaapt ze 's avonds wel wat moeilijker in, maar zonder deze medicatie is het echt helemaal niet te doen. De medicijnen halen de scherpe randjes er een klein beetje vanaf. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. De vlag gaat uit als de toetsweek eindelijk voorbij is. We zijn dan blij. Echt heel erg blij!


28-06-2016



ADHD NETWERK BESTUUR
Els van den Ban - voorzitter Derk Birnie - vice-voorzitter Nannet Buitelaar - secretaris Sanne Vink - penningmeester
Dinemarie Teunissen Miriam Wauters Denise Bijlenga Carien Smeets

SITEMAP   COLOFON   DISCLAIMER