www.adhdnetwerk.nl > Column > Column archief
VRAAGBAAK VAN DE MAAND
STEL EEN VRAAG AAN ...

Els van den Ban - voorzitter (kinderen/jeugd)
Nannet Buitelaar - secretaris (volwassenen)
Sanne Vink (psycholoog)
GEDRAG EN SCHOOLPRESTATIES

door: Suzan Otten-Pablos

 

“Kinderen halen geen hoger cijfer door Ritalin. VU Amsterdam: schrijf dit niet meer voor met het oog op schoolprestaties”, kopt de Volkskrant. Van ADHD-medicijnen presteren kinderen niet beter op school. Concerta en Ritalin moeten niet worden voorgeschreven om de leerprestaties van kinderen te verbeteren.

 

Het is weer zo’n onderzoek waar mijn haren van overeind gaan staan. Het lijkt of ouders kinderen met gemak medicatie laten slikken om het op school beter te doen. Maar als er echt sprake is van ADHD gaat het hier helemaal niet om. Geen enkele ouder van een kind met ADHD geeft zijn of haar kind alleen maar een pilletje om het beter te laten presteren. Waar het om gaat is de drukte en chaos in het hoofd van het kind. Medicijnen nemen deze onrust een klein beetje weg, zorgen voor een betere concentratie en/of minder impulsief gedrag. Hierdoor gaan ook de schoolprestaties omhoog. Dit is goed voor het zelfvertrouwen.

 

Het bovenstaande zeg ik uit ervaring. Zoon en dochter gebruiken allebei al heel lang medicatie. Zoon omdat hij heel hyperactief is. Alles aan hem beweegt. Zonder medicatie praat hij onduidelijk en is zijn handschrift onleesbaar. Hij is een puber en wilde het een tijdje niet meer slikken. De schoolprestaties gingen omlaag, maar zoon wilde ‘die pillen’ niet meer. Totdat de kantinejuf mij er op een ouderavond op aansprak. “Wat is er toch aan de hand met je zoon? Hij is ontzettend druk en er is geen redelijk gesprek meer met hem te voeren.” Zoon heeft deze mevrouw erg hoog zitten en schrok hier vreselijk van. De volgende dag begon hij meteen weer met het innemen van zijn medicijnen. Dit tot tevredenheid van ons en van school. “Hij is weer de oude, helemaal goed!, zei de juf tegen mij op de volgende ouderavond. Zijn gedrag verbeterde dus, maar ook zijn cijfers gingen weer omhoog.

 

Voor dochter ligt het anders. Tussen jongens en meisjes met ADHD bestaan echt hele grote verschillen. Waar jongens vooral hyperactief zijn, zijn meisjes met ADHD vaak dromers. Dat dromen doet dochter dus ook het liefst de hele dag. Zonder medicatie staart ze op school het liefst uit het raam of is ze in haar schriften aan het tekenen. Van de inhoud van de lessen krijgt ze weinig mee. Met medicatie lukt het haar beter om zich te concentreren. Ze krijgt geen pilletje omdat ze druk is, maar om de aandacht er beter bij te kunnen houden. Dat zal namelijk wel moeten als ze uiteindelijk een diploma wil halen.

 

Mijn conclusie is dat medicijnen het gedrag bij ADHD flink kunnen verbeteren. Als het gedrag verbetert, heeft dit ook invloed op de schoolprestaties. Het één staat niet los van het ander. Ouders geven kinderen medicatie om rustiger te worden, om hun kind beter te kunnen laten concentreren en/of om minder impulsief te reageren. Verbetering van de schoolprestaties is een logisch gevolg en mooi meegenomen. Het is dus zo dat het leven met medicatie makkelijker wordt. Dat is toch alleen maar ontzettend fijn?


Werkjes van zoon, groep 5 basisschool,  zonder en met ADHD medicatie:


Zonder medicatie


Met medicatie

 

4-4-2018



ADHD NETWERK BESTUUR
Els van den Ban - voorzitter Derk Birnie - vice-voorzitter Nannet Buitelaar - secretaris Sanne Vink - penningmeester
Dinemarie Teunissen Miriam Wauters Denise Bijlenga Carien Smeets

SITEMAP   COLOFON   DISCLAIMER