ADHD-MEDICIJNEN KUNNEN LEVENS REDDEN!
Zheng Chang,
Paul Lichtenstein, Brian M. D’Onofrio, Arvid Sjölander,
Henrik Larsson.
Serious Transport Accidents in Adults With
Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and the Effect of MedicationA
Population-Based Study
JAMA Psychiatry. 2014;71(3):319-325. doi:10.1001/jamapsychiatry.2013.4174.
Dat ADHD van invloed is op de
verkeersveiligheid, is een kwestie die in Nederland de Tweede Kamer al gehaald
heeft. De verschillende aspecten van dit probleem zijn nu opnieuw belicht in
een grootschalig onderzoek van het Karolinska Instituut te Stockholm (met een
oud-voetballer van Feijenoord als een van de co-auteurs).
Een dergelijk onderzoek is alleen
maar mogelijk in Scandinavië, waar ze uitgebreide en bevolkingsregisters
bijhouden, waarin ook de psychiatrische diagnosen en het medicatiegebruik
vermeld worden. In een landelijk cohort van 18- tot 40-jarigen werden 17.406
ADHD patiënten geïdentificeerd (10.528 mannen en 6.880 vrouwen), deze
onderzoeksgroep werd vergeleken met een overeenkomende controlegroep van mensen
zonder ADHD. Gedurende 3 jaar werd voor beide groepen het optreden van ernstige
verkeersongevallen bijgehouden, terug te vinden in hetzelfde register als een nood-bezoek
aan het ziekenhuis dan wel overlijden aan een verkeer-gerelateerd trauma.
Hiermee werd grotendeels bevestigd
wat van tevoren verwacht werd. In vergelijking met de controle-groep verhoogde ADHD het risico op ernstige
verkeersongevallen (bij mannen met gemiddeld 47%, bij vrouwen met 45%). Het
gebruik van medicatie was bij mannelijke patiënten geassocieerd met een
reductie met 58% van ditzelfde risico (feitelijk een normalisatie van het risico), maar dit beschermend effect werd bij
vrouwen met ADHD niet gevonden (een duidelijke verklaring hiervoor ontbreekt).
De resultaten zijn vooral
veelbetekenend omdat zo’n grote groep onderzocht kon worden. Er zijn ook duidelijke
klinische implicaties: als behandelaars kunnen we patiënten hiermee overtuigen
van de meerwaarde van behandeling. Maar het onderzoek maakt duidelijk dat er
nog meer winst te halen is voor de verkeersveiligheid. Patiënten met ADHD
zullen als groep minder veilig rijden, dus is het belangrijk hen op te sporen. Gezien
het duidelijke effect van medicamenteuze behandeling (althans: voor mannen)
moet vanuit het oogpunt van preventie van ongevallen de nadruk meer liggen op
het opsporen van chauffeurs met nog niet eerder vastgestelde en dus nog
onbehandelde ADHD, eerder dan bij de ADHD- chauffeurs die al in behandeling
zijn.
Pieter-Jan Carpentier