Effect of Atomoxetine Treatment on Reading
and Phonological Skills in Children
with Dyslexia or Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and
Comorbid Dyslexia in a Randomized, Placebo-Controlled Trial.
Shaywitz S1, Shaywitz B1, Wietecha L2, Wigal S3, McBurnett K4, Williams D5, Kronenberger WG6, Hooper SR7.
J Child Adolesc Psychopharmacol. 2017 Feb;27(1):19-28. doi: 10.1089/cap.2015.0189. Epub 2016 Jul 13.
In dit recent gepubliceerde artikel
wordt een positief effect van atomoxetine op leesvaardigheid gevonden.
Doel van het onderzoek:
Men evalueerde en vergeleek de effecten
van atomoxetine op de leesvaardigheid van kinderen met alleen dyslexie of ADHD
met dyslexie.
Methoden
Kinderen in de leeftijd van 10-16 jaar
(N = 209) werden gescreend volgens de DSM-IV-TR-criteria op alleen dyslexie (n
= 58), ADHD met dyslexie (n = 124 ), of alleen ADHD (n = 27). Ze hadden allen
een normale intelligentie. Patiënten werden behandeld met atomoxetine (1,0-1,4
mg / kg / dag) of een placebo in een 16 weken gerandomiseerde, placebo
gecontroleerde, dubbelblinde trial. De kinderen met alleen dyslexie versus ADHD
met comorbide dyslexie werden gerandomiseerd 1: 1; De kinderen met alleen ADHD kregen alleen op
enkel blinde wijze atomoxetine. De leesvaardigheid
werd met verschillende testen gemeten (oa Woodcock Johnson III (WJIII) test, de
CTOPP voor fonologische verwerking, een mondelinge lezingstest en een test voor
leesefficiëntie).
Resultaten:
Met atomoxetine-behandelde dyslexie-alleen-patiënten toonden vergeleken
met placebo-patiënten significante verbeteringen (p <0,02) met een matige
tot hoge effectgroottes (ES) op de WJIII Word Attack (ES = 0.72), Basic Reading
Skills (ES = 0,48) en woordenschat (ES = 0,73).
In de atomoxetine behandelde ADHD- en comorbide dyslexiegroep was de
verbetering op de CTOPP Elision-test (ES = 0,50) significant groter in
vergelijking met de placebo groep (p
<0,02).
De totale ADHD scores, maar ook de
symptomen van onoplettendheid en hyperactiviteit/ impulsiviteit waren
significant lager in de atomoxetine-behandelde ADHD- en comorbide-dyslexiegroep
in vergelijking met de placebo groep maar ook ten opzichte van de base line
scores van de ADHD groep (p ≤ 0,02).
ADHD-symptoom reductie in de ADHD- en
comorbide dyslexiegroep waren niet gecorreleerd met verbeteringen in het lezen.
Conclusies:
Atomoxetine verbetert in dit onderzoek leesscores bij patiënten met alleen dyslexie
en ADHD met een comorbide dyslexie. Verbeteringen voor patiënten met dyslexie werden
alleen gevonden bij het lezen, inclusief decodering van taal en de leeswoordenschat.
Voor patiënten met ADHD en comorbide
dyslexie waren verbeteringen in leesscores verschillend tov de verbetering van
ADHD-onoplettendheid symptomen alleen.
Dit onderzoek toont als eerste verbeteringen
in het lezen aan na behandeling met farmacotherapie bij patiënten met dyslexie
in een gerandomiseerde, dubbelblinde trial.
mei 2017