PROGRAMMA 2021
Het programma voor de 56e Netwerkmeeting - webinar /livestream
Graag nodigen wij ADHD
Netwerkers, collega’s en andere professionele belangstellenden uit voor de 56e
Netwerkmeeting die vanwege de bijzondere omstandigheden de vorm zal krijgen van een webinar met 3 lezingen.
Datum: donderdag 25 maart 2021
Tijd voordrachten:19.30 - ca. 21.30 uur
Aanmelding deelname: inschrijven via het
online inschrijfformulier
meetings/congressen tot uiterlijk 24 maart a.s.
Gratis voor leden.
Professionele belangstellenden die geen lid van het ADHD Netwerk zijn,
kunnen deelnemen door lid te worden voor € 75/ € 100 p/j
(waarvoor 3 Netwerkavonden). Ook kan gekozen worden voor een losse inschrijving
voor deze Netwerkavond à € 25 (graag onderaan inschrijfformulier vermelden: losse inschrijving).
NB accreditatie-eisen
voor webinars zijn verscherpt (zie onderaan dit bericht)
Programma
19.30 – 19.35 uur Inleiding door Els
van den Ban, voorzitter
19.35 – 20.55 uur
Cara Verdellen en Laura Beljaars – Zou het Tourette kunnen zijn?
Over ADHD, tics en Tourette (dubbelpresentatie)
Tics,
zoals oogknipperen, hoofdschudden en geluiden maken, komen op jongere leeftijd
bij veel kinderen voor. Meestal gaan ze na korte tijd vanzelf weer over.
Wanneer tics langer dan een jaar voorkomen, kan er sprake zijn van het syndroom van Gilles de la Tourette (GTS). GTS
is een neuro-psychiatrische aandoening en wordt gekenmerkt door motorische en
vocale tics. Vaak is er sprake van bijkomende aandoeningen, met name ADHD en
OCS (dwang) komen samen voor bij GTS. In deze gemeenschappelijke presentatie
wordt ingegaan op de comorbiditeit tussen ADHD en GTS. Hoe onderscheid je de
aandoeningen, hoe beïnvloeden deze elkaar en wat is de volgorde en inhoud van
behandeling ten einde de kwaliteit van leven te verbeteren? Ook wordt er
aandacht besteed aan coping-strategieën en kwaliteit van leven.
In een
dubbele presentatie komen afwisselend aan het woord: Cara Verdellen en Laura
Beljaars. Ondersteund door filmpjes reflecteren zij vanuit de eigen hun eigen
invalshoek (psychologie/psychiatrie
en ervaringsdeskundigheid) op bovenstaande. Cara Verdellen is klinisch
psycholoog gespecialiseerd in diagnostiek en behandeling van ticstoornissen (in
2007 gepromoveerd op onderzoek naar de effectiviteit van gedragstherapie bij
het syndroom van Gilles de la Tourette). Laura Beljaars is ervaringsdeskundige
en leerkracht, zelf gediagnosticeerd met ADHD en Tourette. Bij de Parnassia
Groep is zij lid van de specialismegroep Neurobiologische
Ontwikkelingsstoornissen. Bij TicTalk & more begeleidt zij scholen,
leerkrachten en ouders die te maken krijgen met kinderen met Gilles de la
Tourette, vaak in combinatie met ADHD of ASS.
20.55 – 21.35 uur Roshan Cools – Over dopamine, cognitie en hersenfuncties: wat doen
pillen zoals
Ritalin en Concerta met onze mentale capaciteit?
Een
aantal mensen probeert het functioneren van hun hersenen te verbeteren met
middelen zoals Ritalin en Concerta. Deze middelen verhogen onder andere de neurotransmitter
dopamine, maar wat doet dit eigenlijk met onze hersenfuncties? De effecten van
deze dopaminerge middelen verschillen sterk tussen verschillende mensen en zijn
ook afhankelijk van de situatie waarin de middelen worden gebruikt. Verhoging
van dopamine kan bepaalde functies die van belang zijn voor flexibel, creatief
denken juist verstoren. En als ze prestatie verhogen, doen ze dat dan door ons
slimmer te maken of verhogen ze met name onze motivatie om harder te werken?
Een
persoonsgerichte aanpak die ook goed is afgestemd op de situatie is van groot
belang.
Prof Dr Roshan Cools
is hoogleraar
Cognitieve Neuropsychiatrie aan de Radboudumc en hoofdonderzoeker bij het
Donders Instituut.
Graag tot 25 maart 2021.
Met vriendelijke
groet,
Els van den Ban,
voorzitter Stichting ADHD Netwerk
Accreditatie voor deze 2 uur durende nascholing is aangevraagd bij NVVP,
NVK, NIP, FGZPt, K&J/OG, ABSG, VSR en V&VN.
Notabene: de accreditatie eisen voor webinars zijn aangescherpt. Om online
deelname te waarborgen moeten deelnemers tijdens de presentaties online tussenvragen
beantwoorden. Ook moet door deelnemers na afloop een korte eindtoets en een evaluatie
worden ingevuld.