MEDICIJNWINKELTJE
Door: Suzan Otten-Pablos
Zoon en dochter slikken allebei medicatie.
Concerta en Ritalin om de concentratie te verbeteren en de hyperactiviteit en
impulsiviteit onder controle te houden. Daarnaast een lage dosering Dipiperon,
zodat ze minder boos en opstandig zijn, maar ook om beter te kunnen slapen.
We hebben er jaren over gedaan om zoon en dochter
goed ingesteld te krijgen op de medicatie en ik kan nu zeggen: we hebben het
helemaal op orde. Het gaat lekker met ze. Thuis en op school, maar ook bij
andere activiteiten. Ze zijn zelfstandiger en socialer geworden en ze hebben
eindelijk vriendjes en vriendinnetjes. Niks aan de hand zou je zeggen, maar het
tegendeel is waar. Want de medicijnwinkel (lees: apotheek) probeert regelmatig
roet in het eten gooien. Zo zaten er een tijdje geleden ineens andere doosjes
Ritalin in de maandelijkse zak met medicijnen. Het bleek de generieke
methylfenidaat, want de zorgverzekeraar wilde de 'echte' Ritalin niet meer
vergoeden, aldus de medicijnwinkel. Mijn uitleg hielp niet. De medicijnwinkel
vond het onzin dat ik het had over andere hulpstoffen, waardoor er andere
bijwerkingen zouden kunnen optreden. Dat was helemaal niet wetenschappelijk
bewezen.
Natuurlijk kreeg ik uiteindelijk mijn zin. Maar
niet zomaar. Het was een boel geregel. Er moesten verklaringen komen van de
behandelaar en die verklaringen moesten weer naar de zorgverzekeraar die het
vervolgens weer uit moest zoeken. En dat uitzoeken duurde lang. In de
tussentijd betaalde ik de 'echte' Ritalin zelf. Pas vele weken later kreeg ik
gelijk.
Een paar maanden ging het goed, maar toen kwam de
nieuwe tegenslag. De 'echte' Dipiperon werd volgens de medicijnwinkel niet
langer vergoed. "U krijgt een brief mee met uitleg over de generieke
Dipiperon.", zei de mevrouw van de medicijnwinkel. "Maar
mevrouw", zei ik, "dit is hetzelfde verhaal als een paar maanden
geleden. Toen ging de discussie over Ritalin, maar ook in de generieke
Dipiperon zitten andere hulpstoffen en kunnen de bijwerkingen anders zijn. Mijn
kinderen zijn na jaren eindelijk goed ingesteld, ik doe dit niet, ik vertik
het." "Maar mevrouw, u moet het toch echt eerst twee weken proberen
." "Ik probeer helemaal niks", zei ik. "Mijn kinderen zijn
geen proefkonijnen."
Op een beetje meedenken van de medicijnwinkel
hoefde ik niet te rekenen en ik besloot om de 'echte' Dipiperon zelf te betalen
en te declareren bij de zorgverzekeraar. Mijn verbazing was groot toen deze
zorgverzekeraar een week later zonder problemen de kosten van de 'echte'
Dipiperon op mijn bankrekening had gestort. Een telefoontje naar de
medicijnwinkel dan maar. Wat volgde was geen welwillendheid, maar een preek van
meneer de apotheker over verklaringen van behandelaren waarin moest staan dat
mijn kinderen de generieke Dipiperon niet kunnen verdragen. Maar dat zou
moeilijk worden volgens de meneer, want ze hebben het immers nooit geprobeerd.
"Die verklaringen komen er wel, maar weet u wat mij zo stoort?",
vroeg ik. "Het gebrek aan empathisch vermogen naar mij als klant."
Wat er vervolgens gebeurde was verbijsterend.
"U denkt dat ik veel aan u wil verdienen", zei meneer de apotheker,
"maar ik vind dat ze kinderen tegenwoordig veel te gemakkelijk medicijnen
voorschrijven. Tien jaar geleden bestond ADHD nog niet en nu hoeven we de krant
maar open te slaan en het gaat over ADHD. We moeten de diagnose ADHD een halt
toeroepen." "Maar meneer" vroeg ik, "als ik moet kiezen
tussen een gelukkig kind mét medicatie of een kind dat uit het raam wil springen
zónder medicatie, dan is de keus toch gemakkelijk gemaakt?"
"Nee", vond meneer de apotheker, "de 'ADHD' kan ook aan allerlei
andere dingen liggen."
De volgende dag regelde ik de verklaringen. Ook
lichtte ik de huisarts in over de gang van zaken en nam ik contact op met de
klachtencommissie. Want een apotheker die zijn 'vakkennis' uit de krant haalt
en vervolgens ook nog op de stoel van de arts gaat zitten kan wat mij betreft
zijn medicijnwinkeltje sluiten.
11/11/2013