TOEKOMSTMUZIEK
Door: Suzan
Otten-Pablos
Vanaf het moment dat zoonlief werd geboren wisten
we dat ons mannetje anders was. Dat vond ik eigenlijk helemaal niet zo erg,
want in hem zag ik mezelf en met mij was het uiteindelijk ook wel goed gekomen.
Maar toen zoon drie jaar oud was en de peuterleidster over het gedrag van zoon
begon te klagen, begon ik me voor het eerst toch wel zorgen te maken over zijn
toekomst. Dit kind zou namelijk nooit binnen de lijntjes leren kleuren en het
daarom heel erg moeilijk gaan krijgen.
Deze zorgen werden alleen maar groter toen de
basisschooltijd zijn intrede deed. Op een muur vol werkjes haalde ik het werkje
van zoon er zonder moeite uit. Dit omdat het anders was. Zelf vond ik dit geen
probleem, maar school wel. Zij vonden zoon vreemd en een beetje gek. Net als
zijn motorische onrust. Want in een school hoor je niet te bewegen, maar op een
stoeltje te zitten. En met gym hoor je een bal te vangen in plaats van
ertegenaan te lopen.
In de jaren die volgden maakten we wat mee. Zo was
er het knappe staaltje gebrek aan pedagogische tact van een leerkracht die
Sinterklaas gebruikte als middel om zoon te confronteren met zijn beperkingen. Voor
de Sinterklaasviering op school had hij in het grote boek laten noteren dat drie
kinderen slordig schreven. Deze drie kinderen moesten naar voren komen om het
woordje Sinterklaas op het bord te schrijven. Degene die dat het 'netste' deed
won. Zoon verloor.
Ook was er de periode dat school werkte met de
kanjertraining. Bij deze methode worden verschillende kleuren petten gekoppeld
aan bepaald gedrag. De gele pet staat voor bang, de rode pet voor grapjas, de
zwarte pet voor pestvogel en de witte pet voor kanjer. De filosofie achter deze
methode is dat kinderen positief over zichzelf en anderen leren denken. Maar
omdat zoon bijna altijd rode-petten-gedrag vertoonde werd hij er alleen maar
negatiever van.
En dan die dag dat zoon naar huis werd gestuurd
omdat hij zijn middelvinger had opgestoken naar de interim-directeur die het
nodig vond om te zeggen dat zoon zich als een kleuter gedroeg, omdat hij niet
zijn best deed op de door school gewenste manier. Of die keer dat hij in elkaar
was geschopt door een klasgenootje en de leerkracht zei dat hij het zelf had
veroorzaakt door zijn gedag.
Nee, het valt voor een kind - met ADHD - niet
altijd mee om de basisschoolperiode door te komen zonder er een
minderwaardigheidscomplex aan over te houden. Maar het is zoon gelukt en daar
ben ik trots op. Het gaat nu namelijk heel erg goed met hem en we durven weer
te dromen over zijn toekomst. Het was soms best hard werken, maar we zijn
altijd positief gebleven en we zijn zoon blijven stimuleren om buiten de
lijntjes te durven blijven kleuren. Zijn best te doen, maar wel op zijn manier.
Niet overal ja en amen op te zeggen, maar ook zijn schouders durven leren op te
halen. School moet namelijk geen verdrietige herinnering voor hem worden omdat
hij niet binnen de kadertjes past. Het moet een periode zijn waar hij fijn op
terugkijkt, omdat hij sprongen heeft gemaakt op weg naar een zelfstandige
toekomst. We hebben onze rug recht gehouden en zoon lijkt eigenzinnig en zonder
faalangst uit de strijd te zijn gekomen. Doe hem dat maar eens na.
25/11/2013