ONBETAALBAAR
Door: Suzan Otten-Pablos 'Mensen met een psychische aandoening zijn niet gek of raar' en 'Je
zou aan de lunchtafel net zo makkelijk over een depressie moeten kunnen praten
als over een gebroken been', lees ik op Twitter. Het zijn woorden, uitgesproken
op het Nationaal congres
Anders denken over psychische
aandoeningen, door onze Minister President.
Nog nooit eerder gaven de woorden van een politicus mij hoop, maar nu
wel. Hoop dat we vanaf nu anders zullen gaan denken over psychische
aandoeningen. Maar wrang genoeg duurt mijn hoop maar een paar minuten. Op
Twitter scrol ik verder en kom ik terecht bij een artikeltje over de actie Gun kinderen hun eigen label die gisteren van start is gegaan en een jaar zal
gaan duren. Het is niet eens zozeer het campagnefilmpje wat me schokt. Dat is
een Nederlandse kopie van het filmpje dat in 2012 gemaakt werd door de CCHR, opgericht door
de Scientology Church. Dat ziet iedereen.
Mijn teleurstelling zit hem in de woorden van kindercoach Liesbeth
Hop. ''Want'', zo stelt zij: ''Ook ouders treffen blaam. We
geloven in de maakbaarheid van ons leven. En kinderen zijn een verlengstuk van
ons leven, dus die moeten ook naar het gymnasium. En als dat dan mislukt, dan
zijn we bijna opgelucht wanneer blijkt dat er iets met het kind aan de hand zou
zijn. Zo verplaatsen we het probleem van onszelf naar het kind." Nou stellen
kindercoaches gelukkig geen diagnoses en ik voel ik mij persoonlijk ook niet
aangesproken. Maar deze mevrouw slingert deze onzin wel de wereld in en de
vooroordelen druipen er vanaf.
Mijn herinneringen gaan terug naar mijn eigen
schooltijd. Naar mijn rapporten waar nooit iets leuks op stond. Naar de woorden
nonchalant, slordig, ongedurig, druk, aandachttrekkend, onverschillig en
ongeïnteresseerd. Naar al die keren dat ik, vanwege mijn onbehandelde ADHD,
werd uitgemaakt voor lui en dom. Het was een verschrikkelijk nare tijd.
Voordat zoon de diagnose ADHD kreeg ging het bij hem
precies zo. Al probeerden we wel van alles. Consequenter opvoeden, visolie en
zelfs reiki. Maar ook een beloningssysteem. We maakten bingokaarten voor op
school en beoordeelden hem hiermee op rekenen, spelen op het plein, gym, eten
op school en op het huiswerk thuis. Op één van de kaarten schreef de juf: 'Vandaag helaas
geen stickers. Je vond het moeilijk om je te concentreren en stil te zitten
en je hebt je werk dus niet helemaal af. Op het plein ging het redelijk, maar
in de rij staan lukte ook niet goed. Hopelijk morgen meer stickers! (misschien
moeten we over een aantal weken bij nieuwe doelen 'rustig
in de rij staan'
toevoegen …)'
Op een briefje schreef zoon in die tijd: 'In mijn hoofd voel ik me
verdrietig. Het doet pijn. Ik vind de juf niet lief, want ik doe nooit iets
goed. Ik ben heel bang.' Nadat de diagnose was gesteld en hij een behandeling
kreeg ging hij gelukkig met sprongen vooruit. Door de rust in zijn hoofd werd
zelfs zijn handschrift beter. En de woorden die vroeger op zijn en mijn rapport
stonden, en die nog vaak door mijn hoofd galmen, werden ingeruild voor de
woorden; spontaan, vrolijk, creatief, leergierig en enthousiast. Het is
trouwens, ook na de diagnose, geen gymnasium voor zoon geworden. Sterker nog;
het werd met moeite VMBO. Maar gelukkig is hij nu wel. En dat vind ik onbetaalbaar
veel waard.
20/09/2014