PGB PERIKELEN
Door: Suzan Otten-Pablos
Al jaren ontvangen we een
Persoonsgebonden Budget (PGB) voor zoon. Een potje met geld waarmee we extra
begeleiding voor hem kunnen inkopen. Dit gaat niet zomaar. Ieder jaar vindt er
een herindicatie plaats. Tijdens deze herindicatie wordt er gekeken of de
gestelde doelen zijn bereikt en waar ze zo nodig bijgesteld moeten worden.
Medio november 2014 wordt er voor zoon
een herindicatie afgegeven voor 2015. In eerdere jaren werd deze (her)indicatie
gesteld door Bureau Jeugdzorg. We ontvingen van hen een indicatiebesluit en dit
besluit werd doorgestuurd naar het zorgkantoor. Een aantal weken later stuurde
het zorgkantoor een toekenningsbeschikking en werd het PGB uitbetaald. Hiervoor
hoefden we zelf niks te doen.
Zo anders gaat het
vanaf 1 januari 2015. De individuele begeleiding waarvoor zoon is geïndiceerd
valt nu onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). En dit wordt
geregeld door de gemeente. Het zorgkantoor moet de gegevens van zoon daar
aanleveren. Dat is alleen deze keer zo, omdat de indicatie in 2014 is gesteld.
Aan nieuwe (her)indicaties komen Bureau Jeugdzorg en het zorgkantoor niet meer
te pas. De gemeente neemt een indicatiebesluit, maakt een
toekenningsbeschikking en geeft de gegevens door aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
De SVB is vanaf 1 januari 2015
verantwoordelijk voor de uitbetalingen. Onder andere om fraude tegen te gaan is
het trekkingsrecht ingevoerd. Dit houdt in dat de gemeente het geld overmaakt
naar de SVB en dat de SVB de salarissen overmaakt naar de zorgverleners.
Budgethouders krijgen het geld dus niet meer zelf in handen. Ergens in het proces
ging het mis. Het zorgkantoor stuurde naar veel cliënten een brief over de
zorgcontracten. Deze contracten moeten worden opgestuurd naar de SVB, zodat de
SVB de salarissen kan uitbetalen. Maar wij hoorden niks. Tijd voor een
belrondje dus.
We beginnen bij het zorgkantoor. Het
zorgkantoor zegt alle gegevens te hebben doorgegeven en verwijst me naar de
gemeente. We moeten dus bij de gemeente zijn. Maar de gemeente op haar beurt
weet het niet. Een mevrouw vertelt me het uit te zullen zoeken. Als ze me
terugbelt weet ze nog niks en stuurt ze me naar de SVB. Die zullen er vast raad
mee weten. Maar bij de SVB zijn we helemaal niet bekend. Het is dus iets met
een kastje en een muur. En als ik na drie belrondjes nog steeds op hetzelfde
punt zit uit ik mijn ongenoegen op Twitter.
Al snel krijg ik een berichtje van de
SVB. Ze kennen ons bij de SVB niet, maar kunnen al wel vast een klantnummer
aanmaken. Dan hebben we die alvast. Het zorgcontract stuur ik op en de gemeente
krijgt nog een telefoontje. Met droge ogen hoor ik dat ze dachten dat er niet
zoveel haast bij was. Ze beloven het uit te zoeken en me terug te bellen. Op de
vraag hoe lang dit gaat duren krijg ik geen antwoord. We kunnen dus vaststellen
dat het PGB voorlopig niet op onze rekening staat en dat we de zorgverleners niet
kunnen uitbetalen. En hierin zijn we niet de enigen. Wat een puinhoop.
26/01/2015