BIJZONDER KIND
Door: Suzan Otten-Pablos
Een paar weken geleden was het zwoegen. Vier
dagen lang mocht er een rolletje snoep en extra drinken mee naar school. Om het
blokken op de toets een beetje dragelijk te maken. En vandaag is het zover: we
krijgen de uitslag van de CITO.
Het is al heel wat jaartjes geleden dat
dochterlief startte op de basisschool, maar toch herinner ik het me als de dag
van gisteren. Ze is vanaf dag één een bijzondere leerling. In de kleuterklas
lijkt alles haar extreem makkelijk af te gaan. We laten haar testen om te
kijken of er, naast haar ADHD, sprake is van hoogbegaafdheid. Al snel blijkt
dat dit niet zo is.
We besluiten om haar een jaar over te laten
slaan. Ze is net vijf als ze binnenwandelt in groep 3. Het wordt alweer een
bijzonder jaar. Dochterlief lijkt op school het lezen niet op te pakken en er
wordt gedacht aan zittenblijven. Maar thuis leest ze de meest ingewikkelde
boekjes! Gelukkig staat de juf open voor tips en geeft ze dochter, op mijn aandringen,
een schop onder haar kont. Het werkt. Binnen twee weken leest dochterlief ook
op school als een speer.
Ze blijft bijzonder. We krijgen een zwarte puppy,
maar binnen een paar weken roept ze tegen de juf: "zwarte honden zijn
saai, we ruilen haar in voor een witte". Juf weet niet waar ze kijken
moet. Saai. Een veelgehoord woord. Dochter zegt heel vaak dat ze school saai
vindt. Maar aan de andere kant vindt ze het volgens mij ook best leuk.
Na het 'leesprobleem' begint nu het gegoochel met
getallen. Ze lijkt hierin precies op mij. Rekenen vond ik vroeger ook maar
niks. Zo vergeet ik het nooit meer dat ik in de vierde klas na moest blijven om
staartdelingen te maken. Omdat ik het echt verschrikkelijk vond besloot ik dat
de meester in de boom kon gaan zitten en dat ik gewoon naar huis zou gaan. Wat
volgde was een worsteling met de meester in de gang en een boze moeder omdat ik
me zo had laten gaan.
Dochterlief is op school niet brutaal, zoals ik
vroeger, maar het rekenen gaat wel steeds verder achteruit. Zoveel dat ze op
een gegeven moment meerekent met een groep lager. Op zich fijn dat ze niet op
haar tenen hoeft te lopen, maar bij de andere vakken heeft ze een duidelijke
voorsprong. Als we nog eens een IQ test laten doen blijkt dat ze een disharmonisch
intelligentieprofiel heeft.
Het heeft me wel wat grijze haren bezorgd. Want
hoe moest het na de basisschool met een rekenachterstand en een voorsprong op
de rest van de vakken? Zittenblijven is dan ook geen optie. Tot vorig jaar was
de uitslag van de CITO toets doorslaggevend. En omdat ze op rekenen uit zou
vallen, zou ze ver onder haar niveau de school verlaten.
Gelukkig zijn de regels veranderd. Het
schooladvies wordt vanaf dit jaar gegeven op basis van de resultaten die
behaald zijn in de gehele schoolloopbaan. Dit advies is leidend. Een geluk bij
een ongeluk. De uitslag van vandaag geeft aan dat dochter op het VMBO
thuishoort. Tot een jaar geleden zou ze dus iets moeten zijn gaan doen wat ze
vreselijk saai zou vinden. Nu mag ze, op haar elfde jaar, naar de HAVO. Ons
bijzondere kind.
23-5-2015