DE ADHD-EPIDEMIE
door: Suzan Otten-Pablos
Geachte makers van De Monitor,
Met grote ontzetting las ik jullie oproep waarin jullie mensen zoeken die willen
meewerken aan jullie onderzoek voor een televisieprogramma. In de afgelopen
tien jaar zou het gebruik van ADHD-medicatie zijn verviervoudigd. In Nederland
slikken momenteel 250 duizend mensen medicijnen tegen hyperactiviteit,
impulsiviteit of een korte aandachtsspanne. De Monitor vraagt zich af of er
sprake is van een ware epidemie of dat we zijn doorgedraaid in het stellen van
diagnoses.
Wat me als eerste opvalt is de
toonzetting van de oproep. De beeldvorming vindt duidelijk plaats via framing.
Dit houdt in dat de feiten volgens bepaalde vaste interpretatieschema's worden
gebracht. Kijk alleen al naar de kop 'ADHD-epidemie', wat zou wijzen op het te
vaak en te makkelijk stellen van de diagnose ADHD. Mensen denken hierdoor
massaal dat 'het systeem faalt'. Dat vindt men schokkend en men wil maatregelen.
Volgens Wikipedia is een epidemie een
verschijnsel dat meestal in ongunstige zin optreedt in een kleiner of groter
gebied van mens en dier. Het begrip wordt in het bijzonder gebruikt wanneer een
ziekte in een grotere frequentie dan normaal voorkomt. Als je het zo bekijkt
lijkt ADHD mij geen epidemie. De kop komt op mij dan ook tendentieus over.
Vroeger zou ik zeker gereageerd hebben op
jullie oproep. Ik werk met mensen met ADHD, heb zelf de diagnose en mijn twee
kinderen ook. We gebruiken alledrie medicatie en daar hebben we veel baat bij.
Ik ben blij dat ik straks naar de apotheek kan om zo onze pillenvoorraad weer
aan te vullen. Zonder medicatie komt er namelijk niks uit mijn handen en worden
mijn kinderen overal uitgekotst. Het is mijn verantwoordelijkheid als ouder om
dit niet te laten gebeuren en dat mag heel de wereld weten. Toch werk ik op dit
moment niet (meer) mee aan jullie onderzoek.
De reden van mijn ontzetting en
afwijzende houding is dat ik geen positieve ervaringen heb met de media. In de
afgelopen jaren is er meerdere malen aandacht besteed aan ADHD door, onder
andere, kranten, radio en televisie. Denk bijvoorbeeld aan Zembla, Argos en
Brandpunt. Deze programma's hebben negatief bijgedragen aan de beeldvorming
omtrent ADHD. De suggestieve koppen doen namelijk het ergste vrezen en we horen
en zien eigenlijk alleen de extremen: óf vreselijk chaotische gezinnen, óf
drukke mensen die ten onrechte pillen krijgen. Een onrealistisch beeld dat
totaal niet klopt.
Mensen uit mijn omgeving, of verder,
willen ook niet (meer) bijdragen aan De Monitor. Ze zijn er, net als ik, zat
van dat ADHD wordt weggezet als modeverschijnsel. Jullie begrijpen dat de
houding van deze mensen de uitkomst van jullie onderzoek beïnvloedt. De uitslag
is namelijk onbetrouwbaar als alleen een specifieke groep mensen reageert.
Wat ik jullie wens is veel wijsheid.
Probeer het frame alsnog om te draaien en zo genuanceerd mogelijk over dit
onderwerp te berichten. ADHD is geen modeziekte, maar een aandoening die tot
ernstige belemmeringen kan leiden. Door dit uit te dragen voelen de patiënten
met ADHD zich gesteund.
Met vriendelijke groet,
Suzan Otten-Pablos
8-1-16