SUCCESSEN
door: Suzan Otten-Pablos
'Het handschrift is onregelmatig:
digitaal inleveren van werkstukken en proefwerken lijkt mij beter, schrijven
kost hem nog wel heel veel moeite.' Dit advies ontvang ik naar aanleiding van
de schrijftest die de school bij zoon heeft afgenomen.
Een paar dagen ervoor hebben we het er
nog over. We eten met de familie bij opa en oma en zoon heeft volgens oom het
bestek niet goed vast. "Het kan echt niet hoe hij eet. Wat moeten anderen
hier wel niet van denken?" Rustig leg ik het nog maar weer een keer uit.
Dat bij zoon de ADHD niet op zich zelf staat, maar dat hij ook DCD heeft. Dit
houdt in dat motorisch alles niet zo handig verloopt. Oom houdt vol: "maar
hij kan het toch leren?"
Naar aanleiding van de brief van school
kaart ik het een week later nog een keer aan. 'Het loopt niet helemaal lekker
met de motoriek van zoon. Bepaalde dingen zijn nou eenmaal echt niet te leren.
En ik vind het ook niet zo belangrijk, ik focus me liever op de dingen die wel
goed gaan.' Maar oma begrijpt het niet. "Als zoon zo slordig eet bij een
vriendje word hij vast gepest."
Dochter appt. "Ik heb een 3.7 voor
wiskunde!" Het eerste wat ik denk is: wow! Het is jammer dat ze nu op
school is, anders gaf ik haar een paar dikke zoenen. Dit klinkt voor een ander
misschien heel gek, maar wij vieren dit altijd. Een 3.7 is geen 1 en dat is
voor dochter heel erg knap.
Bij dochter is er onlangs dyscalculie
vastgesteld, dus ook zij heeft niet alleen ADHD. Dat is heel vaak zo. Er zijn
vaak meerdere stoornissen naast ADHD en dat zorgt voor enorme uitdagingen.
Zodra ik de dyscalculieverklaring binnen heb zit ik op school. Als het om
rekenen gaat is dochter niet leerbaar, maar er zijn heel veel dingen die ze wel
kan. Laten we daar onze aandacht op richten, in plaats van voortdurend te
kijken naar de dingen die niet goed gaan. Daar wordt namelijk niemand vrolijk
van.
Gelukkig denkt de school van dochter goed
mee. Dochter is de eerste leerling met dyscalculie op deze havo. Eerder bleef
je met een 3 op je rapport zitten, maar ze wordt nu een bespreekgeval. Dat
hebben we toch maar mooi bereikt. Ze krijgt een dyscalculiepas en mag gebruik
maken van verschillende voorzieningen.
Ook de school van zoon denkt mee. Hij
krijgt individuele begeleiding om aan de aandachtspunten met betrekking tot
zijn motoriek te werken. En dankzij individuele zwemles haalde hij een aantal
maanden geleden, na tien jaar, eindelijk zijn zwemcertificaat. Wat ben ik
trots.
Bij ons gaat niks vanzelfsprekend. Zoon
en dochter zijn anders en er zijn voortdurend hobbels op ons pad. Maar mijn
kinderen zijn doorzetters. Ze vechten om zich staande te houden in deze
maatschappij. Dat gaat misschien niet altijd volgens de normen en waarden van
anderen, maar wij vieren samen alle successen. Groot of klein. Met een dansje.
27-4-16