ONBEGRIP
door: Suzan Otten-Pablos
Het was een tijdje relatief rustig. Nou
ja, er gebeurde wel van alles op de scholen van de kinderen, maar ik had mezelf
voorgenomen me er niet meer constant aan te ergeren. Het gewoon te laten gaan,
los te laten dus. Dat werkt en geeft me een hoop rust. Tot twee weken geleden.
Toen moest ik wel ingrijpen.
Met scholen communiceren is ontzettend
lastig. Dat is algemeen bekend. Als je kind op de basisschool zit is het ook
moeilijk, maar daar praten ze tenminste nog wel met de ouders. Op het
voortgezet onderwijs gaat dat anders. Daar praten ze met het kind, want die
zijn zogenaamd ineens op een leeftijd gekomen dat ze zelfredzaam zijn. Ouders
worden om die reden zoveel mogelijk buiten schot gehouden en moeten zich er
niet mee bemoeien.
Dit werkt misschien voor een gemiddeld
kind, maar niet voor kinderen met een gebruiksaanwijzing. Bij deze kinderen is
het verstandig om een handelingsplan op te stellen waarin realistische doelen
worden gesteld. Deze doelen moeten voortdurend worden geƫvalueerd en zonodig
worden bijgesteld. Een belangrijke schakel hierin zijn de ouders.
In de praktijk gaat het echter anders.
Vanwege haar dyscalculie krijgt dochter een uur per week intensieve
begeleiding. Dit is een eis van de onderwijsinspectie. Ze moet deze begeleiding
minimaal een half jaar volgen, in combinatie met een handelingsplan. Als ze dit
gedaan heeft krijgt ze mogelijk vrijstelling voor wiskunde en andere
rekenvakken. Maar ineens mag dochter van de mentor niet meer naar deze
begeleiding toe. Het mentoruur is belangrijker, want in dit uurtje zal ze
dochter leren plannen.
Plannen. Heel leuk. Al twaalf jaar
probeer ik het haar te leren, maar het is me nog steeds niet gelukt. Natuurlijk
niet, want dat is nu juist zo lastig bij ADHD. Maar de mentor denkt haar wel
iets te kunnen leren. Hoezo onbegrip? Boos mail ik school. En uiteindelijk
volgt er een gesprek. De intensieve begeleiding zal een uurtje worden
opgeschoven. Zo kan dochter naar allebei.
Op zich een prima oplossing. Alleen
vervelend dat school de afspraken met de inspectie lijkt te zijn vergeten.
Dochter is in februari een half jaar bezig met de intensieve begeleiding, maar
er is nog steeds geen handelingsplan. En dit zou ze zelf moeten regelen zonder
hulp van mij? Alleen maar omdat scholen het lastig vinden om met ouders te
communiceren?
Gisteren kwam dochter thuis met het
verhaal dat ze een 0.8 heeft gehaald voor het laatste proefwerk van wiskunde.
Dit terwijl ik vorige week met de docent heb gesproken en heb uitgelegd wat
deze cijfers met haar doen. Het ontmoedigt en maakt haar onzeker. Vroeger kreeg
je tenminste nog een 1 voor de moeite, maar dat zit er tegenwoordig niet meer
in.
Weer mail ik met school. Om mijn
ongenoegen te uiten, maar ook om nog maar eens uit te leggen wat ADHD en
dyscalculie precies met dochter doen. Dit kan ze niet alleen, hoe graag school
de ouders ook buiten de deur willen houden. Volgende week heb ik een gesprek op
school. Hopelijk helpt dit eindelijk om een beetje meer begrip te krijgen voor
mijn kind.
6-12-2016