MOOIE AFSPRAKEN
door: Suzan Otten-Pablos
“Hoe dochter er nu voorstaat gaat ze niet
over.” Aan de telefoon heb ik haar mentor. Dochter staat voor veel vakken
weliswaar een 8 of hoger, maar voor de rekenvakken staat ze zware onvoldoendes.
De mentor is duidelijk niet goed op de hoogte van haar dyscalculie en van de
dingen die ik hierover met school heb afgesproken. Tijd voor een gesprek met de
coördinator om orde op zaken te stellen en af te rekenen met dergelijke
telefoontjes.
“Het is vervelend om op deze manier
gebeld te worden”, zeg ik hem. “Het is een beetje een herhaling van de
voorgaande jaren en dat is absoluut niet leuk.” De coördinator is het met me
eens. Hij was immers ook degene die vond dat dochter vanwege haar
resultaten niet af moest stromen, maar
op de havo moest blijven. “Het is een havo-kind”, zegt hij steeds. Dat ben ik
van harte met hem eens.
We wisten dat het derde jaar op de havo
het meest rottige jaar zou worden. Pas aan het einde van dit jaar mogen
leerlingen hun profiel kiezen. Tot die tijd moet je dus meedoen met alle
vakken. Zelfs met de vakken waarvan je al zeker weet dat je ze na dit jaar zal
gaan laten vallen. Dit is jammer, want dochter zal uitvallen op wiskunde,
natuurkunde, scheikunde en economie. Hier moet ze teveel rekenen en dat is aan
dochter niet besteed.
Voor het vak wiskunde had ik met school
al speciale afspraken gemaakt. Ze zou niet worden afgerekend op een
onvoldoende, maar automatisch een bespreekgeval worden gemaakt. Op deze manier
is ze de afgelopen twee jaar overgegaan naar het volgende jaar. Voor de andere
rekenvakken lagen deze afspraken er nog niet en hier werd dochter knap
zenuwachtig van. Hoe meer onvoldoendes ze haalde, hoe onzekerder ze werd.
Gelukkig hadden we op school een
vruchtbaar gesprek. School is bereid om ook voor natuurkunde, scheikunde en
economie aanpassingen te maken. We hebben afgesproken dat de cijfers van deze
vakken niet meer bepalend zijn bij de overgang naar 4 havo. Er wordt bij de
rekenvakken dus niet meer gekeken naar de cijfers, maar naar het profiel dat ze
kiest en de mogelijkheden om hiermee haar havo-diploma te halen.
Mooie afspraken. Het is niet altijd
makkelijk om met school op één lijn te komen, maar in dit geval doet school
haar uiterste best om dochter door dit zware jaar te loodsen. Dit alles in de
wetenschap dat het vanaf volgend jaar makkelijker zal gaan. De vakken die haar
nu zo kwellen zijn dan uit het pakket en dan is er eindelijk hoop op een
diploma.
Dochter is erg opgelucht. Door haar ADHD
heeft ze het vaak al lastig genoeg. De combinatie ADHD en dyscalculie maakte
het haar eigenlijk onmogelijk. Door de flexibele houding van school ziet het er
allemaal wat zonniger uit. Regelmatig klaag ik over dingen die niet goed gaan,
maar in dit geval pakt school het bijzonder goed op. Dit noemen we passend
onderwijs en dat vind ik helemaal top.
8-12-17