ICT EN ONDERWIJS
Door: Suzan Otten-Pablos
Sinds
de verhuizing naar de noodunit zijn mijn kinderen verstoken van
computeronderwijs. Er zijn wel computers en digitale schoolborden, maar omdat
een abonnement met een internetprovider duur is en omdat het hier gaat om een
tijdelijke voorziening ziet het er naar uit dat mijn kinderen het zonder ICT
(informatie- en communicatietechnologie) moeten stellen totdat de nieuwbouw
klaar is in juni 2014.
Dit
vooruitzicht stemt mij somber. En het is ook niet van deze tijd, want ICT maakt
onderwijs beter. Het onderwijs digitaliseert in rap tempo en door ICT wordt het
onderwijs effectiever en efficiënter ingericht. ICT stimuleert
onderwijsvernieuwing en maakt onderwijs op maat mogelijk. Verder vermindert ICT
de werkdruk van docenten. Voor leerlingen met leesproblemen en dyslexie zijn
ICT-hulpmiddelen ook belangrijk. Het dient als ondersteuning bij het lezen,
schrijven en spellen en om de problemen te compenseren die zij bij het leren
ondervinden.
Ook
voor kinderen met ADHD zijn ICT-hulpmiddelen van onschatbare waarde. Kinderen
met ADHD zijn over het algemeen visueel ingesteld en het werken met de computer
is structurerend en voorspelbaar. Door de sterke prikkel die uitgaat van de
computer verschuiven andere prikkels naar de achtergrond. De computer is daarom
een goed middel om tot leren te komen. Een computer is eenduidig, logisch en
voorspelbaar, waardoor een kind met ADHD zich de gereguleerde lesstof stap voor
stap eigen kan maken. De hoeveelheid prikkels worden geordend en teruggebracht
tot een situatie die te overzien is en de computer helpt om ordening aan te
brengen in de hoeveelheid informatie.
Een
computer kan ook op een bepaalde manier worden ingesteld. Vaak denkt men dat
deze instellingen alleen bedoeld zijn voor mensen met een lichamelijke
beperking, maar ook voor kinderen met dyslexie of ADHD kunnen deze instellingen
prettig zijn. Via het vergrootglas ziet een kind maar één woord waardoor een
kind zich beter op dat woord kan concentreren. De vertelstem kan woorden
voorlezen als een kind leesproblemen heeft. Verder kan het instellen van een
hoger contrast mensen met dyslexie helpen de tekst beter te lezen. Voor
leerlingen met ADHD is er de mogelijkheid gebruik te maken van de optie
"Concentreren op taken eenvoudiger maken". Deze manier van instellen
maakt het bijvoorbeeld mogelijk om achtergrondafbeeldingen en onnodige
animaties uit te schakelen.
Bij
veel leerboeken zitten tegenwoordig cd-rom's. Dat heeft als voordeel dat de
computer de lesstof overhoort. Er komt aan het einde een score, zodat een kind
weet of het opnieuw moet beginnen of dat het de lesstof beheerst. Er zijn ook computerprogramma's
waarmee je jezelf kunt overhoren. Bij deze programma's moet je bijvoorbeeld de
Engelse woordjes eerst zelf invoeren met de betekenissen erbij en de computer
vraagt ze later door elkaar terug. Op deze manier leren kinderen gelijk de
schrijfwijze. En de computer vertelt een kind of het genoeg heeft geleerd, want
aan het einde van de oefening wordt er een cijfer gegeven.
Er
bestaan ook programma's waarmee kinderen de uitspraak van vreemde talen kunnen
oefenen. Het voordeel van zo'n programma is dat kinderen niet meer hoeven te
wachten tot er iemand is die hen kan overhoren. Ouders hoeven zich op deze
manier minder met het huiswerk van hun kinderen bezig te houden en het is voor
een kind ook prettiger om het zelf te doen. Het bevordert de zelfstandigheid en
dit voorkomt overhoorstress bij ouders en kinderen.
Veel
kinderen met ADHD hebben problemen met de motoriek en hebben daarom een hekel
aan schrijven. In dit geval is het het overwegen waard om een kind een
typcursus aan te bieden. Deze cursussen zijn er ook voor kinderen met speciale
leerbehoeften. Een typediploma heeft als voordeel dat een kind sneller op de
computer kan werken en dat werkstukken en verslagen er veel netter en
overzichtelijker uitzien. De frustraties van de vele doorhalingen en het
hierdoor steeds opnieuw aan een opdracht moeten beginnen is verleden tijd. En dit
is goed voor de succeservaringen van speciale kinderen.
02/04/2013